Rozpędzająca się inflacja a zarządzanie ceną

Rozpędzająca się inflacja a zarządzanie ceną

inflacja

W zintegrowanym systemie działań marketingowych, znanym pod nazwą marketing-mix, jednym z czterech, kluczowych elementów jest właśnie cena. I niezależnie od tego, czy patrzymy przez pryzmat tzw. 4P (Product, Price, Promotion, Place), czy 4C (Customer, Conveniece, Cost, Communication) to i tak mamy do czynienia z parametrem odnoszącym się do tego, ile klient płaci za oferowaną mu wartość (w formie produktu i/lub usługi).

Dzisiaj jednak nie chcę się skupiać na teorii. Zwróciłem uwagę na artykuł ?Inflacja uciekła projekcjom NBP? z dnia 2020-05-04, pana Ignacego Morawskiego, na łamach www.Bankier.pl. Autor odnosi się do wstępnych szacunków GUS, z których wynika, że  w kwietniu (2021r.) inflacja w Polsce wyniosła 4,3% wobec 3,2% w marcu (źródło: https://www.bankier.pl/wiadomosc/Inflacja-uciekla-projekcjom-NBP-8105466.html ). Tymczasem projekcja NBP z początku marca przewidywała, że ceny pójdą w górę o ok. 3,4%. Kiedy obserwuję takie zaskoczenie ekonomistów, to wiem jedno. Nie wróży to nic dobrego. A jeśli do tego dodam, że na rynku materiałów budowlanych sytuacja wygląda jeszcze ?ciekawiej?, to daje to do myślenia. Otóż, inwestorzy (w tym indywidualni) uciekają przed inflacją w inwestycje. Widać to gołym okiem obserwując ilość rozpoczętych inwestycji w nieruchomości. Odczuć to można również robiąc zakupy w hurtowniach budowlanych. Popatrzmy:

– Tylko liczba mieszkań, na których budowę wydano pozwolenia lub dokonano zgłoszenia z projektem budowlanym wzrosła w grudniu 2020r. o 72,1% r/r i wyniosła 34 589 (źródło: https://www.money.pl/gielda/gus-liczba-pozwolen-na-budowe-mieszkan-wzrosla-o-2-8-r-r-w-2020-r-6599917516473985a.html). 

– Ceny stali w ostatnich miesiącach znacząco wzrosły. Blacha czy pręty są obecnie droższe o kilkadziesiąt procent w porównaniu z początkiem 2020 (źródło: https://forumbranzowe.com/czemu-ceny-stali-rosna/ )

– Materiały budowlane wzrosły odpowiednio w marcu 2021 vs 2020: płyta OSB +16,8%, sucha zabudowa +11,4%, cement oraz wapno +6%.

– A jak z cenami firm wykonawczych? Odpowiednio. Z tą różnicą, że prace zakontraktowane z wyprzedzeniem, odbiją się w pierwszej kolejności na wykonawcach i generalnych wykonawcach obsługujących większe projekty. Nie wierzę, że to rozejdzie się po kościach.

Stawiam tutaj jednak inne pytanie. Jak w takiej sytuacji zachowują się działy marketingu w Państwa firmach? Jakie są Wasze oczekiwania wobec marketerów w tych ciekawych czasach? Te zarządy przedsiębiorstw i ci właściciele firm, którzy zbudowali kompetentne zespoły ds. ?rynkowania? mogą szybko reagować, działać z wyprzedzeniem. Kosztorysowanie, ofertowanie, ustalanie cen – to procesy, które ze wsparciem specjalistów marketingu mogą przebiegać sprawnie i przy utrzymaniu właściwej zyskowności biznesu. Wszystko jednak przebiega w bardzo dużym tempie i przy ograniczonych ilościach informacji. Warto skorzystać z doświadczenia tych, którzy przechodzili przez podobne sytuacje w niedawnej przecież przeszłości. Ciekawi jesteśmy Państwa zdania. Czekamy na komentarze.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

Translate »